Jeg var en del af dette hjertefyldte og meningsgivende projekt fra projektets begyndelse fra marts til juli 2019. Det gjorde et kæmpe indtryk, at møde disse fantastiske og dygtige børn. Jeg var taknemmelig for deres åbenhed og modtagelighed for at lukke mig/os ind i deres liv via kunsten.
4 kunstnere, stod for projektet. Jeanette Uldall, Jakob Ingvorsen, Charlotte Tønder og Camilla Blachmann. Siden har Camilla Blachmann ført det videre.
Vores mål med Nødhjælpskunst var:
- at sætte fokus på omstændighederne for børnene i Sjælsmark. Med mulighed for udbredelse til andre asylsteder i Danmark.
- At tænke nyt og skabe et frirum.
- At få udløst den effekt kunsten har, i forhold til det at være et menneske.
- At skabe identitet og nærvær.
Her i 2020 skal børnene fraflytte Sjælsmark og flytte til Røde Kors Center Avnstrup, hvor projektet heldigvis fortsætter.
Min gode kollega Jakob Ingvorsen har beskrevet sin særlige indsats på Sjælsmark her –> Læs mere
Male på væggene - må man godt det?
Kunstprojekt - åbne muligheder for udtryk.
Her står jeg foran en af de mega vægge på Sjælsmark som børnene fik lov at male på. De var vilde med “det forbudte”, at male på væggen og så på en kaserne. Der blev også malet på løbehjul, lærreder, papir og andre kreative ting, vi kunne fremskaffe.
Børnene er bare mega dygtige til udtrykke sig selv og have det sjovt samtidigt.
Historien bag Nødhjælpskunst.
Camilla Blachmann, Özlem Cekic og Bent Melchior, tog hen for at besøge Lejren på Sjælsmark, fordi de havde læst om de forhold, der blev budt mennesker, hvis eneste forbrydelse var, at de opholder sig her i landet.
Farveløse forhold på Sjælsmark.
Omgivelserne på Sjælsmark fremstod grå og slidte. Udgangspunktet synes at være, at det skal motivere beboerne til at rejse hjem til utålelige forhold. Metoden er uden virkning, men det gør ingen forskel. Enhver udsmykning på Sjælsmark dømmes forbudt, så man kan ikke få kulør på de triste mure og vægge, af hensyn til fredningsbestemmelser. Musik er forbudt på lejrens grund, så man må tage bussenind til byen for at høre den slags, eller gå hvis man ikke har råd til bussen. Beboerne må heller ikke lave deres egen mad, da det forklares med brandfare.
Forholdene på Sjælsmark er derfor på ingen måde menneskeværdige, vi vil derfor lave aktiviteter, der kan hjælpe med at bryde kedsomheden og behandle menneskene som mennesker.
Et Vedvarende Udviklingsprojekt!
Børnegruppen på Sjælsmark er sammensat af børn fra mange kulturer, med hver deres tilgang til at udtrykke sig. For en del af børnene vil det måske være første gang, de har muligheden for at præge et rum og udtrykke sig gennem kunst. Derfor vil Nødhjælpskunst være præget af, at børnene bliver mødt, lige hvor de er. Vi vil sikre os, at alle evner kommer i spil. Der skal være plads til, at man enten kommer en enkelt gang, eller at man kommer hver gang. Projektet er ikke aldersbetinget, så man kan både være 3 år og 18 år. Det er vigtigt for vores projekt, at vi finder midlerne til at gøre det til en varigt projekt, så de ved at de kan regne med os, og vi udviser stabilitet og kontinuitet.
Hvad kan Kunsten på Sjælsmark?
Kunsten er et neutralt sprog, hvor folk kan mødes og nye kompetencer kan komme i spil. Den giver et rum, til at være den man er, med den identitet man hver især kommer med og bidrager til et frirum. Kunsten kan være lige netop det sted, at de udfordringer, der ligger i at være på et udrejsecenter, kan glemmes for en stund. Børnene møder derudover voksne, der har fokus på andre ting end hverdagens praktik.
Projektet har fokus på billedkunst både i store og små formater. Vores plan er at male på væggene, og dermed give muligheden for at udtrykke sig stort og være med til at sætte et meget synligt og blivende aftryk på sine omgivelser.
Børnene og deres forældre vil møde fire professionelle kunstnere, med forskellige kulturelle baggrunde, der er fælles om at arbejde med kunst i det interkulturelle felt. De har alle stor og relevant erfaring med at inddrage børn i samskabelsesprocesser. Arven ligger i kunstnernes bud på æstetik og genrer. Som børn skal inddrages i og fortolke ind i deres eget univers. Både art og arv er tilgængelige, som artefakter og udtryk, men især igennem børnenes egne referencer og tolkninger.